Vall, 12 - 08360 Canet de Mar

937 940 790

Els hàbits i les rutines a l’Educació Infantil

Els hàbits i les rutines a l’Educació Infantil

A l’educació infantil hi ha aprenentatges que són molt importants i que es necessiten treballar i fomentar cada dia. Un d’aquests és l’adquisició d’hàbits. 

L’adquisició d’hàbits és un àmbit que es treballa paral·lelament tant a casa com a l’escola sent imprescindible la cooperació entre les dues parts per aconseguir resultats. 

Els hàbits són unes pautes i rutines que s’adquireixen a través d’un aprenentatge o bé de la pràctica. Els ajuda a estructurar-se per assolir conductes socials que els permetran relacionar-se amb altres persones dins i fora de l’escola. 

És important treballar-los ja que ajuda als infants a potenciar l’autonomia, l’autoestima, la seguretat personal i la socialització, així com a millorar les pautes i la responsabilitat en el treball.

Els hàbits no són innats, s’adquireixen de manera progressiva a través de l’experiència i l’aprenentatge. És important no només ensenyar aquests hàbits, sinó ser referents i models per poder acompanyar-los i per aconseguir l’èxit sense que això impliqui un esforç. Són aprenentatges que els acompanyaran durant tota la seva vida. Empoderar-los, confiar en ells, donar-los eines i confiar en ells són accions indispensables.

Cordar-se la bata i ajudar als altres a cordar-se-la és una activitat que potencia els hàbits d’autonomia personal

A l’escola, des d’Infantil 3 anys donem molta importància a l’adquisició de diferents hàbits (socials, d’autonomia, d’higiene personal, de treball, d’ordre). Són importants perquè ajuden als infants a ser més autònoms i competents interpersonalment per a relacionar-se amb l’entorn que els envolta. 

Observar els seus petits progressos dia a dia i saber valorar-los és per a ells i elles una motivació important i necessària per continuar avançant. És molt important el reforç positiu ja que d’aquesta manera els ajudem a que desenvolupin la seva autoestima alhora que tenen motivació per continuar avançant. 

Una de les estratègies per treballar els hàbits són les rutines, activitats que es realitzen d’una manera determinada, regular i periòdica en el temps. Per a posar-les en pràctica, són necessàries unes habilitats que una vegada establertes, creen els hàbits.

Rentar-se les mans és un hàbit de treball d’higiene personal

Les rutines els fan sentir segurs i tranquils, facilitant posteriorment, els aprenentatges. Alguns dels hàbits que treballem a infantil són els següents: 

  • Hàbits d’autonomia i higiene personal: posar i treure’s les jaquetes, rentar-se les mans, anar al lavabo sols, tenir cura de mocar-se, menjar sol, entre d’altres.
  • Hàbits socials: compartir el material i les joguines, ajudar als companys, respectar-se, aprendre a escoltar als altres, saludar quan arribem i quan marxem, demanar disculpes i saber perdonar, demanar les coses si us plau i ser agraïts.
  • Hàbits de treball: escoltar les explicacions, saber quan cal fer cada cosa, parlar sense alçar la veu…
  • Hàbits d’ordre: penjar la jaqueta i la motxilla al penjador, desar el material utilitzat, deixar la cadira ben posada quan marxem, entre d’altres.

Al llarg de tota l’etapa d’Infantil, veiem com els infants van adquirint aquestes habilitats de manera progressiva, preparant-los per ser cada vegada més competents pel que fa a l’autonomia personal.

Treballar els hàbits socials permet assolir fòrmules que els permetràn conviure en societat en el futur.